Kundeservice i verdensklassse - Det er de små ting, der tæller

De små ting tæller i kundeservice, når man skal give sine kunderne en god oplevelse at gå hjem på og derved skabe et solidt grundlag for en fremtidig loyal kunde.

Forleden dag var jeg i den lokale Rema 1000 til et hurtigt indkøb. Du ved den, hvor du står i køkkenet og er fuldt i gang med den helt store ”gourmeteri”, men halvvejs inde opdager, at du mangler et af de vigtigste råvarer til retten, du havde lovet familien. Jeg slukker for komfuret og ovnen, fortæller konen, at hun skal passe børnene og visa versa 😊. Smutter ned i den lokale Rema 1000, skynder mig at finde de få råvarer jeg manglede for at brillere foran min familie. Så står jeg op ved kassen og får kørt varerne igennem, da kassemedarbejderen kommer til auberginen, den på billedet, siger han så, ”du får den gratis, da den ikke ser for god ud”.

Kundeservice i verdensklasse

Jeg opfatter ikke lige helt med det samme, hvad han siger, så jeg ender med at få fremtvunget et klodset, ”hvad?”, hvor han så gentager det første og tilføjer, ”jeg kan ikke få mig til at få dig til at betale for den”. Jeg er lidt ”paff”. For det første over, at jeg får noget gratis. Dernæst, at jeg får noget gratis uden at have spurgt om det. Og for det tredje, at der er en medarbejder, der er opmærksom på mit køb og ønsker at give mig den bedste handel, selvom han mister lidt på det. Se det er god service. Ja, jeg sparede 8 kr. ved at få auberginen gratis, men det, der betyder mere er, at jeg har fået et hamrende godt indtryk af både Rema 1000 og den pågældende medarbejder, fordi der var en fantastisk medarbejder, der rent faktisk ville det bedste for mig. Se, det, er kundeservice i verdensklasse! HIGH FIVE til medarbejderen og butikkens ledelse for at have skabt en kundeorienteret og kundevenlig kultur i virksomheden. Det kommer de til at få nogle gode salgstal og et godt arbejdsmiljø på.

Når man tænker over det, så er det ikke meget anderledes end, når du køber en buket blomster med hjem til hende den fantastiske, der holder dig ud i med- og modgang. Det kan godt være, at det virker småt og lidt ubetydeligt set udefra, men den som modtager blomsterne, får helt andre følelser for gaven. Blomsterne er et symbol på, at der er nogen, som værdsætter en og egentlig godt kan lide personen, som de er. Det samme gælder for dine kunder, når du giver dem en god kundeservice, hvor du viser, at du gerne vil kunden og ønsker, at vedkommende handler med dig igen, vil de også værdsætte dig både nu og i fremtiden.

I samme omgang vil jeg gerne afvise og punktere en myte, jeg desværre ofte møder, når jeg rådgiver og underviser er, at man ikke behøver at give ”ekstraordinær” kundeservice, det vigtigste er bare at give kunden, hvad man minimum har aftalt med kunden som kunden forventer. Alt andet er ligegyldigt og overflødigt og værste af alt endda dyrt for dig. Det er det værste omgang vrøvl og kommer folk og virksomheder, der ikke har sat sig ind i, hvad kundeservice egentlig er for en størrelse. Kunder, der kun får, det man har aftalt og intet mere, bliver ALDRIG dine loyale kunder. Disse kunder skifter dig ud, så snart, du ikke kan være med på prisen længere. For du har aldrig formået at skabe og vedligeholde din relation til dine kunder.

Har du til gengæld givet dine kunder en fantastisk kundeservice og måske endda lidt ekstra, så har du også fået deres loyalitet. Loyale kunder bliver hos dig, også selvom du kræver mere for dine varer, for de har tillid til, at du vil dem det bedste.

Jeg kommer helt sikkert til at handle hos den lokale Rema 1000 i Aabybro en igen.


Nyere opslag